12 najlepszych narzędzi do analizy social media

analizy social media

12 najlepszych narzędzi do analizy social media

12 najlepszych narzędzi do analizy social media 900 593 Agencja SEO/SEM Asano

Statystyczny Polak każdego dnia spędza 1 h 45 min na przeglądaniu portali społecznościowych. Posiadanie profili w social media wcale nie skazuje nas i naszej firmy na sukces. Konieczna jest ciągła obserwacja i badanie potrzeb naszych użytkowników. Trendy w social mediach szybko się zmieniają i żeby być na bieżąco, niezbędne są narzędzia pomagające w analizie platform społecznościowych. Poniżej przedstawiamy narzędzia, dzięki którym będziesz mógł analizować swoje social media. Pozwolą Ci zidentyfikować swoich odbiorców. Oprócz tego zobaczysz, które posty budzą największe zainteresowanie i zaangażowanie. Ponadto zrozumiesz, w których godzinach i dniach Twoje publikacje osiągają największe zasięgi. Poniżej przedstawiamy kilka platform do analizy takich portali społecznościowych jak: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Pinterest, Google + i LinkedIn.

analiza social media

1. Brand24 – polskie narzędzie do pełnowymiarowych analiz

Dzięki temu narzędziu możesz analizować swoje działania w social media pełnowymiarowo. Brand24 pozwala mierzyć i analizować to, co mówi się w Internecie na wybrany przez Ciebie temat. Poznasz zasięgi, ilość wzmianek, typy źródeł i najpopularniejszych autorów. Od 12 marca 2020 r. po półrocznej przerwie, przy pomocy Brand24 ponownie można analizować Facebooka i Instagrama. Narzędzie posiada także możliwość automatycznej analizy systemu wypowiedzi i wskazanie najbardziej aktywnego źródła. Przedstawi Ci najpopularniejsze wzmianki dotyczące Twojej firmy, pokarze 100 najczęściej używanych hasztagów i najbardziej wpływowe portale. Ciekawą funkcją Brand24 jest możliwość rozpatrywania danych z ostatnich 36 miesięcy. Narzędzie przez pierwsze 14 dni jest darmowe, a później ceny pakietów wahają się od 149 zł/miesięcznie do 1999 zł/miesięcznie. Wszystko w zależności od wybranych funkcji.

2. Sotrender – pomoc w optymalizacji działa w social mediach

Narzędzie pozwala analizować takie social media jak: Facebook, Instagram, Twitter i YouTube. Sotrender automatycznie generuje raporty i przeprowadza analizę profili społecznościowych. Dużym atutem tego narzędzia jest możliwość analizowania poczynań konkurencji w social media. Pomoże Ci w sprawdzeniu, które elementy działają najlepiej, dowiesz się, kim są osoby, które obserwują Twój profil. Sotrender idealnie sprawdza się w analizie zasięgu na wybranych profilach w social media. Zdecydowanie ułatwia zoptymalizowanie działań na platformach społecznościowych. Za korzystanie z tego narzędzia trzeba zapłacić od 80 zł/miesięcznie, nawet do 560 zł za miesiąc użytkowania.

3. Rival IQ – zaawansowane narzędzie

To niezwykle rozbudowane narzędzie służące do analizy platform społecznościowych. Narzędzie umożliwia połączenie dane z wielu profili social media (takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn, Google Analytics), co pozwala tworzyć raporty bardziej rozbudowane niż tylko portale społecznościowe. Rival IQ umożliwia także analizę konkurencji. Narzędzie potrafi automatycznie wskazać posty z potencjałem reklamowym. Rival IQ sprawdzi się głównie w dużych agencjach marketingowych. Najtańszy pakiet analiz kosztuje 199$.

4. Union Metrics – badanie konkurencji

Narzędzie to pozwala kompleksowo analizować działania na Twitterze, Facebooku i Instagramie. Dzięki Union Metrics możesz optymalizować treści w swoich social mediach, analizować rynek i konkurencje, a także śledzić wzmianki z wybranych hasztagiem. Narzędzie umożliwia także dostęp do archiwalnych danych Twoich profili oraz analizę na podstawie lokalizacji użytkowników. Union Metrics posiada darmową wersję, która pozwala na analizę konta na Twitterze oraz Instagramie. Wersja premium kosztuje 49$ i pozwala na analizę 3 profili.

5. Wiselytics – rozbudowana darmowa oferta

To darmowe narzędzie służące do analizy social media (Facebook, Twitter, Instagram). Wiselytics umożliwia analizę publikowanych treści i porównanie do konkurencji. Ponadto pozwoli Ci na zbadanie zaangażowania odbiorców i przeanalizowanie ich poczynań z ostatnich 70 dni nawet w darmowej wersji pakietu.

6. SocialBlade – przydatne narzędzie dla influencerów

Pozwala szybko analizować takie platformy jak: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube. Działa dość podobnie do Sotrendera. Służy do optymalizacji treści w social media i badania konkurencji. Ciekawą opcją SocialBlade jest ranking najpopularniejszych kont na Twitterze, Instagramie, Facebooku i YouTube. To bezpłatne narzędzie bardzo przydaje się w pracy influencerów, ponieważ umożliwia bardzo szybki podgląd statystyk.

7. CrowdTangle – darmowe narzędzie, stworzone z myślą o wydawcach

Narzędzie to w 2016 r. zostało kupione i przejęte przez Facebooka. CrowdTangle jest stworzone z myślą o wydawcach m.in. New York Times. Narzędzie udostępnia do przeglądarki internetowej rozszerzenia, które umożliwiają sprawdzenie analiz dotyczących postów na Facebooku. CrowdTangle jest niezwykle pomocne przy monitorowaniu działań konkurencji na portalach społecznościowych. Narzędzie przedstawi Ci takie dane jak: kto i jak często udostępniał dany post oraz zaprezentuje wskaźniki zaangażowania użytkowników w Twoich social mediach. Rozszerzenie CrowdTangle dostępne jest dla przeglądarki Google Chrome. Wszystkie opcje są darmowe.

8. Snaplytics.io – analiza Insta Stories jest możliwa

To czeskie narzędzie służy do analizy Instagrama wraz z Stories oraz trochę zapomnianego już Snapchata. Jest to niezwykle proste i intuicyjne narzędzie do analizy social media, które pozwoli Ci zbadać, jak Twoi odbiorcy reagują na wrzucane treści. Oprócz tego Snaplytics.io pozwala analizować wybrane hasztagi. Narzędzie sprawdzi się u osób, którym zależy, tylko na analizie danych z Instagrama i Snapchata. Oprócz tego przy jego pomocy możesz tworzyć i zarządzać swoimi publikacjami. Koszty za korzystanie z tego narzędzia waha się od 19 do 399 dolarów za miesiąc.

9. Grytics – narzędzie do analizy grup

Rola grup na Fecebooku i ilość jej członków z roku na rok rośnie. Każdy użutkownik Facebooka przynależy do kilku, a czasem nawet kilkuset facebookowych grup. Grytics to narzędzie, które pomoże Ci w ich analizie. W swoich funkcjach posiada możliwość planowania i zarządzania treściami zamieszczanymi na grupach. Oprócz tego automatycznie analizuje ich członków, pomaga w śledzeniu konkurencji i tworzy ranking z najpopularniejszych treści oraz użytkowników. Grytics przez 14 dni można testować bezpłatnie. Roczny koszt za korzystanie z tego narzędzia to 2000 dolarów.

10. Socialbakers – wiele gotowych szablonów analitycznych

Służy do kompleksowej analizy platform social media takich jak: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn i Pinterest. Socialbakers to ogromna baza opracowanych szablonów, przygotowanych do analizy platform społecznościowych np. pod kątem optymalizacji treści lub porównania z konkurencją. Posiada funkcje wyszukiwania influencerów, pozwala na zarządzanie profilami social media poprzez aplikacje, umożliwia planowanie postów. Jedną z funkcji tego narzędzia jest kalkulator Facebook Ads i automatyczne promowanie najlepszych postów. Z wielu funkcji Socialbakers można korzystać za darmo, natomiast płatne pakiety wahają się od 200 do 400 dolarów za miesiąc.

11. Sprout Social – jedno narzędzie, wiele funkcji

Analiza, monitoring mediów społecznościowych i zarządzanie – to umożliwia Sprout Social. Obsługuje takie aplikacje jak: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest i Google Anatytics. Umożliwia analizę grup na Facebooku oraz zaawansowane narzędzia do badania zaangażowania użytkowników i analizy konkurencji. Sprout Social pozwala także na analizę trendów. Narzędzie to współpracuje z Google Analytics, dzięki czemu może być świetnym centrum Twoich analiz social media. Z Sprout Social przez pierwsze 30 dni możesz korzystać za darmo. Później narzędzie to kosztuje 90 dolarów na miesiąc.

12. Iconosquare

To platforma do analizy fanpage na Facebooku i kont biznesowych na Instagramie. Iconosquare daje możliwość śledzenia komentarzy pod wpisami, umożliwia analizę pod aspektem aktywności fanów, rodzaju publikacji i konkurencji. Rozwiązanie to świetnie sprawdzi się wśród osób, które działają, tylko na Facebooku i Instagramie. Narzędzie tworzy wykresy i wyliczenia w Excelu. Iconosquare oferuje 14-dniowy, darmowy, okres próbny. Później narzędzie kosztuje od 29 do 59 Euro rocznie.

analizy social media

Które z narzędzi do analizy social media wybrać?

To zależy. Nie da się jednoznacznie wybrać najlepszego narzędzia. Wszystko wynika z tego, które social media chcesz analizować i pod jakim kątem. Jeśli zależy Ci na kompleksowej analizie, to najlepsze okażą się: Brand24, Socialbakers i Rival IQ. Gdy swoją działalność prowadzisz głównie na Instagramie najlepszym wyborem jest Snaplytics.io i SocialBlade. Natomiast, jeśli najbardziej zależy Ci na analizie facebookowych grup, niewątpliwie najbardziej trafnym narzędziem będzie Grytics. Nie należy także zapominać o możliwościach finansowych, czy możesz zdecydować się na płatne narzędzia, czy ograniczyć się do darmowych, często nie wiele gorszych od ich płatnych konkurentów.