Google Data Studio, czym jest? I jak możemy je wykorzystać?

Google Data Studio, czym jest

Google Data Studio, czym jest? I jak możemy je wykorzystać?

Google Data Studio, czym jest? I jak możemy je wykorzystać? 900 600 Agencja SEO/SEM Asano

Jeżeli pracujecie w branży marketingowej, to na pewno potrzebujecie wielu narzędzi, które wam tę pracę ułatwią. Pozycjonowanie, sprawdzanie szybkości strony czy tworzenie raportów – wszystkie te procesy wymagają wsparcia. Nie musisz jednak wydawać ogromnej ilości funduszy, aby przeznaczyć je na zakup potrzebnych narzędzi. Owszem, istnieją bardzo dobre płatne programy, wtyczki i strony, które pomogą Ci w takich czynnościach, jednak na pewno warto skorzystać z oferty proponowanej przez Google, która nie wymaga żadnych dodatkowych płatności. Oferują to samo co płatne narzędzia, a czasem swoje zadanie wykonają jeszcze lepiej. Jednym z takich programów jest Google Data Studio – narzędzie do raportowania. Jest to idealny program, jeżeli masz trudności z tworzeniem raportów w Google Analytics lub Google Adwords, lub po prostu nie wiecie jak przedstawić dane w prosty, przejrzysty sposób.

Czy narzędzie do raportowania jest niezbędne?

Narzędzie do raportowania jest na pewno niezbędne, kiedy pracujesz w marketingu. Chociaż przydaje się ono również w innych branżach. Tworzenie raportów to na pewno chleb powszedni dla wielu firm. Wasi klienci mają prawo domagać się raportów z przeprowadzanych działań. W końcu wydali na kampanie marketingowe spore fundusze, więc chcą wiedzieć, że działania są skuteczne i odnoszą sukcesy. Dlatego ważne są narzędzia, które przedstawią tę sprawę w jasny dla nich sposób. Google Data studio jest jednym z takich programów i jest ogromnym ułatwieniem dla firm, które na co dzień zajmują się raportami i analityką danych.

Google Data Studio, czym jest

Czym jest Google Data Studio?

Narzędzie to zostało oficjalnie wprowadzone do Polski w kwietniu 2017 roku, wcześniej było dostępne tylko w kilku wybranych krajach. To darmowa wersja aplikacji Google Data Studio 360. Program od amerykańskiego giganta stał się bardzo popularny wśród osób zajmujących się e-marketingiem. Google Studio pozwala w łatwy sposób stworzyć rzetelne, wielostronicowe raporty, które można w późniejszym czasie udostępnić innym do dalszej edycji. Narzędzie zbiera dane z innych usług od Google, jak i z innych podpiętych programów przez danego użytkownika. Jeżeli więc w żaden sposób nie potrafiliście zrozumieć danych, które mieliście przed sobą w Google Analytics, to nie musicie się o nic martwić – DS tworzy raporty w postaci przejrzystych infografik. Także można powiedzieć, że program opiera się na trzech płaszczyznach. Między innymi chodzi o: wizualizację danych, łączenie źródeł oraz możliwość udostępniania raportów innym osobom.

Wizualizacja danych

Google Data Studio jest o tyle elastycznym programem, że pozwala samodzielnie tworzyć oraz edytować raporty. Wiąże się to więc z wieloma opcjami, z których możecie skorzystać. Do waszej dyspozycji są opcje, takie jak: filtrowanie danych, łącznie różnych źródeł, dodawanie składników. Możecie samodzielnie stworzyć raport od podstaw lub wybrać istniejące już, gotowe szablony. Jeżeli wybierzecie opcję samodzielnego tworzenia raportu, to możecie puścić wodzę swojej fantazji dzięki wyborze elementów takich jak rodzaj i rozmiar czcionki, kolorystyka, nagłówki, zdjęcia i kolejność danych, które chcecie przedstawić. Krótko mówiąc – ze swoim raportem możecie zrobić co chcecie, hulaj dusza! Jednak pamiętajcie, że raport pomimo wszystko musi być czytelny i zrozumiały dla waszych klientów.

Google Data Studio, czym jest

Źródła danych

Google Data Studio może przetwarzać dane z wielu źródeł, na pewno przygotuje raporty z innych narzędzi należących do grupy Google. Musimy jednak zaznaczyć, że ogólna ilość źródeł, z których DS może przetwarzać informacje, wynosi około 200. Najważniejsze programy, z których Google Studio może tworzyć raporty to między innymi:

  • Google Adwords
  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Youtube

Jeżeli używacie tego programu, to macie również możliwość, aby przesłać dane z aplikacji takich jak Facebook, Twitter czy też Instagram. Musicie przesłać tylko dodatkowe dane do programu. Spokojnie, nie jest to wcale skomplikowany proces. Wystarczy tylko stworzyć plik z danymi w formacie .csv lub .xls i zaimportować dane w zakładce „Data Sources”. Wtedy możecie już rozpocząć pracę z danymi.

Nie wiecie w ogóle jak dodawać źródła danych? W tym też wam pomożemy, ponieważ tak samo, jak wcześniej – nie jest to skomplikowany proces. Wystarczy wejść w panel administracyjny i znaleźć w lewym, górnym rogu przycisk „Utwórz”. Kliknijcie go, a potem wybierzcie „Źródła danych”, gdzie wyświetli się cała lista dostępnych narzędzi, które możecie dodać, na przykład Google Adwords lub Search Console. Data Studio za każdym razem będzie prosiło o dostęp do waszych kont – wtedy musicie wybrać opcję „Zezwól”, inaczej nie przejdziecie dalej. Na koniec klikacie „Połącz”. Bułka z masłem, prawda?

Dzielenie raportów

Tak jak w Google Drive, Data Studio ma możliwość udostępniania raportów innym osobom, na przykład w formie linku. Jak to zrobić? Wystarczy wejść w zakładkę „Raporty” wybrać ten, który chcemy przesłać osobom trzecim i kliknąć opcję „udostępnij”. Możecie wybrać jeden z trzech sposobów dzielenia się raportami ze względu na zakres uprawnień:

  • Dostęp z możliwością edytowania
  • Dostęp tylko do wglądu
  • Dostęp administracyjny

Wasze raporty mogą być także widoczne publicznie, z możliwością dla osób trzecich do pobrania dokumentu na swój dysk.

Początek pracy z Google Data Studio

Narzędzie jest oczywiście darmowe. Jeżeli nie znacie języka angielskiego zbyt dobrze, to nie musicie się martwić – Data Studio działa także w polskiej wersji językowej. Jedyne czego potrzebujecie do tworzenia raportów to posiadania konta Google. Konto to nie jest potrzebne, jeżeli chcemy tylko przeglądać raporty stworzone przez innych. Aby poznać pełen potencjał programu do Google, pamiętajcie, aby podłączyć pod niego inne źródła danych. DS posiada również kilka krótkich filmików instruktażowych na swoim kanale na Youtube, które w łatwy sposób wyjaśniają pracę programu, jeżeli dalej macie trudności w zrozumieniu idei programu. Uwaga – filmiki są wyłącznie w języku angielskim.

Zalety Google Data Studio

W artykule wspominaliśmy o wielu pozytywnych cechach programu Google Data Studio. Zalet tego programu jest jednak o wiele więcej, dlatego postanowiliśmy wymienić jeszcze kilka i pokrótce je opisać:

  • Raporty są zawsze aktualne – dzięki temu, że DS posiada dynamiczne filtry, mamy możliwość, aby zmieniać zakres dat i sprawdzać dane z różnych okresów. Raport możemy także odświeżyć tylko dzięki jednemu kliknięciu, przez co na bieżąco możemy reagować na zmiany występujące w ruchu na witrynie
  • Innym elementem, który pozwala na dynamiczne zmiany w raportach, jest opcja data control. Dzięki tej opcji nie trzeba tworzyć oddzielnych raportów dla poszczególnych widoków. W raporcie istnieje lista, którą możemy rozwinąć i wybrać ten widok, który nas szczególnie interesuje.
  • Nie musicie logować się do innych narzędzi, aby uzyskać podgląd w przygotowany raport
  • Google studio to duża oszczędność czasu, dzięki temu, że w jednym raporcie możemy przedstawić dane z różnych źródeł. Wcześniej taki proces wymagał ogromnej ilości czasu, dostępu do wielu innych, płatnych narzędzi, które potrafiły być naprawdę skomplikowane.
  • Prosty sposób edycji na zasadzie przeciągania widżetów.

Wady Google Data Studio

Jak widać, narzędzie to posiada naprawdę wiele zalet – czy więc występują jakieś wady? Nie istnieją narzędzia idealne. Każde mają jakieś wady. Tak samo jest w przypadku Google Data Studio. Choć jest to naprawdę bardzo przydatny program, to nie można jeszcze powiedzieć, aby był na tym samym poziomie co na przykład Spotfire czy Business Intelligence. Jakie są więc jego największe wady?

  • Brak możliwości eksportu pliku z raportem do PDF – jest to podstawowa funkcja występująca w wielu innych programach
  • Brak możliwość eksportu całego raportu do formatu CVS – można to tylko zrobić z poszczególnymi częściami raportu.
  • Pomimo tego, że raporty posiadają dynamiczną formę, to nie ma możliwości, aby samodzielnie przetwarzać dane – narzędzie służy tylko do ich wizualizacji.

Warto pamiętać o tym, że Google nie przestało pracować nad tym programem, dlatego co jakiś czas będą pojawiać się aktualizacje usprawniające jego działanie. Dlatego opisane wady mogą w pewnym momencie zniknąć. Warto więc śledzić na bieżąco zmiany, które będą wprowadzane do Data Studio.

Naszym zdaniem Google Data Studio to bardzo dobry program do raportowania. Jest na pewno przydatny dla osób, które na co dzień zajmują się tworzeniem raportów na potrzeby firm lub klientów. Zaoszczędzą w ten sposób na pewno dużo czasu dzięki opcji łączenia źródeł i przez prosty sposób obsługi. Pomimo tej prostoty, program posiada wiele opcji i możliwości. Owszem, pojawiło się w naszym artykule kilka wad, jednak uważamy, że dzięki bieżącym przemianom, Google w końcu i na to znajdzie sposób, jednocześnie jeszcze bardziej usprawniając działania tego narzędzia. Dlatego, jeżeli jeszcze nie skorzystaliście z Google Data Studio – zachęcamy, abyście zrobili to już dzisiaj i zobaczyli, o ile prostsze może stać się tworzenie raportów.