Temat AI jest coraz bardziej popularny. Zapewne nieraz o niej słyszałeś. Czy jednak zastanawiałeś się, czym dokładnie jest AI i jaki ma wpływ na treści SEO, które znajdujesz w Internecie?
AI, czyli sztuczna inteligencja jest obszarem informatyki, który zajmuje się tworzeniem systemów komputerowych zdolnych do wykonywania zadań, które najprościej mówiąc, wymagają ludzkiego myślenia. Głównym celem jest stworzenie programów i algorytmów, które mogą przejawiać cechy związane z ludzką inteligencją, takie jak rozumienie języka naturalnego, rozpoznawanie wzorców, uczenie się, a nawet myślenie abstrakcyjne czy nawet podejmowanie decyzji.
Znaczenie AI w marketingu
Nowe technologie wciąż ewoluują, a więc i rola sztucznej inteligencji nabiera coraz większego znaczenia w marketingu internetowym. Jednym właśnie z tych obszarów jest wpływ na tworzenie treści SEO, a tym samym pozycjonowanie stron internetowych. W sieci krąży wiele pogłosek jakoby sztuczna inteligencja miałaby stanowić poważne zagrożenie dla copywriterów, a tym samym agencji SEO. Czy to oznacza, że rola człowieka faktycznie zostanie zastąpiona przez maszyny? Sądzimy, że nie jest to możliwe. Mimo, że sztuczna inteligencja wciąż jest udoskonalana, jej algorytmy są coraz bardziej złożone i dopracowane, to nie ma możliwości, aby w pełni zastąpiła człowieka. Działanie AI opiera się bowiem na otartych schematach, nie ma zatem tutaj mowy o kreatywnym myśleniu, które w marketingu jest wręcz niezbędne. Wniosek z tego taki, iż sztuczna inteligencja, na tym etapie rozwoju, nie stanowi zagrożenia dla copywriterów, ale ma pozytywny wpływ na aspekty związane z SEO, co z kolei docenią pracownicy agencji SEO i ich klienci.
Zaawansowany algorytm w wyszukiwarkach
AI jest w zasadzie podstawą działania wyszukiwarek Google, które opiera swoje działanie na zaawansowanych algorytmach. Dzięki temu są one w stanie szybko i dokładnie przeszukać dostępne strony, a następnie w mgnieniu oka ocenić je pod kątem trafności i autorytetu. W tym celu wykorzystuje się algorytm uczenia maszynowego. Konkretnym przykładem, gdzie widoczne jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w SEO jest technologia o nazwie Rank Brain. Dzięki temu Google ma większe możliwości poznania intencji wyszukiwania użytkowników. Następnie przetwarza je i dopasowuje do potrzeb odbiorców. Dzięki temu internauta otrzymuje jak najbardziej sprecyzowane wyniki wyszukiwania, dopasowane do tego, co faktycznie go interesuje. Przez to łatwiej dotrzećdo potencjalnych klientów, a co za tym idzie – zwiększyć zyski.
Jak sztuczna inteligencja wpływa na SEO?
Z naszych obserwacji wynika, iż z pewnością jest to znaczący wpływ. W większości są to pozytywne zmiany, z których skorzystają nie tylko internauci, ale również np. właściciele sklepów internetowych i wszyscy Ci, którzy inwestują w tworzenie wartościowych treści SEO. Sztuczna inteligencja usprawnia proces analizy zasobów Internetu, o którym wspominaliśmy wcześniej. Dzięki temu otrzymuje bardziej trafne odpowiedzi na zadawane pytania. Ponadto wyszukiwarki mają możliwość dostosowywania wyników wyszukiwania na podstawie m.in. historii wyszukiwania lokalizacji użytkownika. Istnieje również możliwość dopasowywania i sugerowania odpowiedzi w oparciu o wcześniejsze zapytania użytkownika. Wszystkie te zabiegi przekładają się oczywiście na komfort i zadowolenie odbiorcy, ale wpływają pozytywnie na czynniki rankingowe. Na tym z kolei zyskuje pozycjonowanie stron.
Predictive SEO – co to takiego?
Czy wiesz, że sztuczna inteligencja ma możliwość przewidywania nadchodzących trendów? Na tym założeniu opiera się właśnie idea Predictive SEO. Jakby tego było mało, AI jest w stanie przewidzieć zachowania użytkowników i aktualizację algorytmów wyszukiwarek. To, jak się domyślasz, ma wpływ na SEO. Dzięki temu szybciej możesz poznać aktualizacje algorytmów Google i już na wcześniejszym etapie, dostosować do nich swoją strategię SEO. Teraz już nic Cię nie zaskoczy! To wiąże się z możliwością wyprzedzenia konkurencji, ponieważ stworzysz atrakcyjne treści, które przyciągną uwagę Twojej grupy docelowej. Wówczas możesz być spokojny o swoją wysoką pozycję rankingową, która, dzięki takim zabiegom, nie będzie zagrożona.
Słowa kluczowe i odbiorcy
Sztuczna inteligencja wiedzie prym, w kontekście SEO, jeśli chodzi o badanie słów kluczowych. AI ułatwia ten proces, ponieważ automatyzuje proces analizy, a jednocześnie zapewnia dokładniejsze zrozumienie znaczenia słów kluczowych. To z kolei umożliwia grupowanie słów kluczowych i tworzenie tzw. klastrów tematycznych. Można zatem śmiało powiedzieć, że sztuczna inteligencja zapewnią identyfikację trendów wyszukiwania na wysokim poziomie, ponieważ bierze pod uwagę również prognozowanie zachowań użytkowników, o którym wspominaliśmy już wcześniej.
Nurtuje nas jednak wciąż temat odbiorców. Przecież są oni kluczowym ogniwem w marketingu internetowym i SEO. Czy wiesz, że AI w działaniach SEO ma zdolności do precyzyjnego określenia grupy docelowej? Umożliwia to m.in. znane już narzędzie Google Analytics. Rozbudowana wersja 4, pozwala na poznawanie kluczowych wskaźników demograficznych, które dotyczą Twoich użytkowników. Są to: wiek, płeć, lokalizacje. To bardzo ważne i praktyczne narzędzie, bo dzięki temu masz możliwość przeprowadzenia precyzyjnej segmentacji odbiorców, np. na podstawie podobnych zachowań, preferencji. Wówczas masz możliwość dopasowania strategii SEO do potrzeb i oczekiwań poszczególnych, wąskich grup. To pomaga zwiększyć skuteczność Twoich działań. Sztuczna inteligencja Ci w tym pomoże, wzmocni skuteczność strategii, przez co zwiększy szanse na zyski.
Korzystanie z ChataGPT
Możesz korzystać z alternatywnych narzędzi podobnych do ChatGPT, które pozwolą Ci na precyzyjne dobranie słów kluczowych. Będą one stanowiły skuteczny element w Twojej strategii SEO. Jeśli odpowiednio zidentyfikujesz frazy kluczowe, stworzysz spersonalizowane treści. Z kolei wartościowe, dobrze napisane treści SEO są doskonałą strategią, którą możesz skierować w kierunku właściwej grupy docelowej i przyciągnąć wartościowy ruch na stronę.
AI ma ogromny potencjał i wpływa na sam proces tworzenia treści. Takie narzędzia jak ChatGPT, Jasper czy Wordtune pozwalają na generowanie materiałów, artykułów. Wystarczy, że wystosujesz odpowiednie zapytanie i otrzymasz skondensowaną wiedzę. Co prawda, wykorzystanie sztucznej inteligencji w SEO pozwala na przygotowanie fajnych treści, które mają szansę na powodzenie strategii content marketingu. Pamiętaj jednak, że żadne narzędzie nie zastąpi copywritera, który przejrzy teksty nie tylko pod względem stylistycznym i interpunkcyjnym, ale również merytorycznym.
Warto zatem stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec ChataGPT, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi wykorzystywanie go do tworzenia materiałów na stronę internetową czy bloga. Zdecydowanie rekomendujemy używanie sztucznej inteligencji do przygotowania konspektów do artykułów, ponieważ może dostarczyć wartościowych, nieoczywistych rozwiązań. Sprawdzi się przy parafrazowaniu treści, czyli przekształcaniu ich w taki sposób, aby zachowały ten sam sens. Można się nimi posiłkować do pisania podsumowań, postów w social mediach czy tworzeniu niedługich, skutecznych opisów produktów.
ChatGPT swoje zastosowanie odnajduje również tworzeniu chwytliwych tekstów reklamowych, sloganów, haseł, a nawet nazw firm. Jedną z ważnych zmian, jaka szykuje się dla SEO jest Search Generative Experience (SGE), o której pisaliśmy więcej w poprzednich materiałach. Będzie to innowacyjne narzędzie wspomagające proces SEO. Wynika z tego, iż wykorzystanie sztucznej inteligencji dla SEO niesie ze sobą wiele korzyści i warto pomyśleć o jej zastosowaniu w swojej strategii content marketingu.