Często mówi się, że kto nie ma Facebooka (bądź konta w innych mediach społecznościowych), ten nie istnieje. W zasadzie jest w tym odrobina prawdy, zwłaszcza dotyczy to firm. Marka, która nie posiada kont w mediach społecznościowych wiele traci. Jak jednak zwiększyć widoczność takiego profilu?
Niewiele osób, niezwiązanych na co dzień z marketingiem w sieci nie zdaje sobie sprawy z tego, że samo posiadanie konta w mediach społecznościowych nie wystarczy. To prawda, że obecne czasy i rozwój technologii niemal wymusił i sprawił, że bez firmowego konta na Facebooku czy Instagramie trudno się „przebić”. Jednak konieczna jest również przemyślana strategia, zgodna z polityką firmy. Jeśli chcesz dotrzeć do użytkowników, musisz być aktywny i optymalizować swoje działania. Wówczas możesz liczyć na zwiększenie świadomości swojej marki w Internecie.
Zainwestuj w Social Media Optimization
Zapewne zastanawiasz się, co to dokładnie jest. Obsługa Social Media Optimization jest strategią w marketingu online, nastawioną na media społecznościowe, takie jak: Facebook, Linkedin, Instagram czy Pinterest. Dzięki temu rozszerzysz zasięgi i zwiększysz widoczność marki w mediach społecznościowych. W praktyce możesz budować długotrwałe relacje z użytkownikami i klientami, promować produkty i usługi w mediach społecznościowych, docierać do zaangażowanej społeczności, a nawet przyciągać ruch do witryny www, a co za tym idzie – zwiększać konwersję, sprzedaż i przychody.
Takie działania pomagają nie tylko wzmocnić efekty pozycjonowania sklepu internetowego czy strony, ale również obniżyć całkowity koszt działań marketingowych. Tak naprawdę działania z zakresu Social Media Optimization porównywane są do pozycjonowania. O ile w przypadku SEO, mamy na myśli optymalizację witryny, o tyle tutaj chodzi o lepszą optymalizację kont w mediach społecznościowych. Oczywiście, jak najbardziej warto połączyć oba te działania, ponieważ docierają one do użytkowników w różnych kanałach w Internecie i mogą przyciągać klientów z różnych grup wiekowych.
Postaw na kompleksowość
Twoje profile firmowe w social media powinny zawierać wszystkie najważniejsze informacje, więc nie warto pozostawiać pustych miejsc, tylko po to, aby szybciej otworzyć konto. Podaj wszystkie istotne informacje, takie jak: adres, telefon, godziny otwarcia, oferowane usługi oraz adres mailowy. Pamiętaj, że pierwszymi elementem, które są widoczne w profilu dla użytkownika, to zdjęcia, zwłaszcza to profilowe i zdjęcie w tle. Takie zdjęcie może przykuwać wzrok, albo wręcz przeciwnie – zniechęcić do dalszego przeglądania konta.
Kolejnym ważnym elementem jest umieszczenie na koncie klikalnego linku do strony, sklepu internetowego. Dzięki temu potencjalny klient, szybko będzie mógł przenieść się do strony głównej z poziomu mediów społecznościowych. I co najważniejsze – zadbaj, aby komunikacja, którą prowadzisz na różnych kontach była spójna. Dotyczy to nie tylko social mediów, ale również firmowej witryny. Mamy na myśli stosowanie jednolitej nazwy, tego samego loga, pasujących do siebie hasztagów, komunikatów i haseł reklamowych.
Musisz też wiedzieć, że jeśli chcesz umieścić o firmie więcej informacji, to Facebook daje większe możliwości. Instagram i Twitter, ogranicza nieco to miejsce, ale możesz je wykorzystać maksymalnie pisząc dozwoloną liczbę znaków. Zaprezentuj najlepiej jak potrafisz swoją ofertę. Media społecznościowe to dobre narzędzie, które pozwoli Ci na wzbudzenie zaangażowania wśród klientów, poprzez aktualne informacje. Zapewne są to jedne z wielu drzwi, które prowadzą do sukcesu.
Dobrze dobierz strategię
Pamiętaj, że kluczem do budowania ruchu w mediach społecznościowych i w witrynie jest opracowanie strategii promocji treści. Ważny jest nie tylko content, ale również częstotliwość, pora publikacji. Możesz zobaczyć, w jakich porach Twoi użytkownicy są szczególnie aktywni. Czasami do pewnych spraw musisz dojść metodą prób i błędów. W przypadku niektórych marek lepiej będzie publikować kilka postów dziennie, a innym branżom wystarczy wrzucanie kilku postów tygodniowo. Przygotuj sobie prawdziwe zaplecze, a ściślej mówiąc – odpowiednie zasoby. Nie chodzi tylko o same treści, ale również zdjęcia, video, infografiki itp. Jeśli możliwe jest publikowanie tych samych treści w różnych mediach – to ok. Jeśli natomiast nie – musisz je nieco zmodyfikować i odpowiednio dostosować. Warto również przyjrzeć się temu, ile czasu zajmują Ci prace, związane z przygotowywanie treści na mediach społecznościowe. Zobaczysz, że w praktyce zajmuje to więcej czasu, niż początkowo sądziłeś.
Ile postów publikować w mediach społecznościowych?
Jak wcześniej wspominaliśmy, to kwestia bardzo indywidualna, ale zakłada się, że na Facebooku i Instagramie powinno to być od 3 do 10 postów tygodniowo. Twitter to 2-5 postów dziennie, Linkedin – 2- 5 postów tygodniowo, a na Pintereście sprawdza się najlepiej publikacja od 5 do 10 postów dziennie.
Zwróć uwagę na szczegóły
Jeśli masz już ogólną strategię obsługi social media, zadbaj o szczegóły dotyczące poszczególnych postów. Pamiętaj, że publikowane posty mają swoją rangę. Humorystyczne memy nie będą zapewne wymagały takiej optymalizacji jak np. wywiady ze specjalistami z branży, w której działasz.
Nie zapomnij o dodawaniu słów kluczowych w treści postów. Ważne są również hasztagi, ponieważ wspomagają pozycjonowanie. Dodaj wezwania do działania w treści postu. Zachowaj balans pomiędzy promocją a budowaniem marki. Nie bądź nachalny i nie zasypuj użytkowników „krzykliwymi” treściami. Nie namawiaj ich w natarczywy sposób do zakupu czy zapisania się do newslettera. Internautów odstraszają takie strategie, a skutek jest odwrotny od zamierzonego.
Posty formułuj w formie prośby, grzecznej porady, ciekawostek, subtelnych sugestii itp. Nie obawiaj się również umieszczania linków. Dodawaj atrybuty UTM. W tym celu wykorzystaj narzędzie takie jak np. SproutSocial. Dzięki temu będziesz mógł śledzić liczbę ich kliknięć. Sprawdzaj, które z udostępnianych przez Ciebie linków cieszą się większą popularnością. To pozwoli Ci również zoptymalizować strategię.
Sprawdź, jakie treści typu CTA („call to action” – wezwanie do działania) stosuje w postach, które przyciągają największą uwagę czytelników. Zadbaj koniecznie o content wizualny. Zbyt duża ilość tekstu zabije wszelką skuteczność, choćby były to teksty napisane najlepiej na świecie.
Dodawaj grafiki, video, memy. Dobrze „sprzedają” się też transmisje live, zwłaszcza z ciekawych, wcześniej promowanych wydarzeń. Nie zapomnij o umieszczaniu loga, nazwy firmy na materiałach wizualnych. Dobrym pomysłem jest również nawiązanie współpracy z influencerami związanymi z Twoją branżą. Oczywiście o ile to możliwe. Takie rekomendacje mogą znacząco zwiększyć widoczność Twojej strony.
Warto również rozważyć korzystanie z płatnych reklam na platformach społecznościowych. Czasami niewielkim nakładem finansowym, możemy wspomóc nieco nasze działania. Reklamy tego typu pozwalają na dotarcie do konkretnych grup docelowych, zarówno zgromadzonych lokalnie, jak globalnie.
Decydując się na rozpoczęcie działań marketingowych w mediach społecznościowych, musisz dawać sobie sprawę z tego, iż zwiększenie widoczności to proces stopniowy. Wymaga czasu, zaangażowania i przede wszystkim cierpliwości. Nierzadko metoda prób i błędów pozwoli Ci na dopasowanie działań do Twojej grupy docelowej. Pamiętaj, że regularność podejmowanych działań i świadomość potrzeb Twojej grupy docelowej są kluczem do sukcesu i stanowią istotę skutecznej strategii reklamowej w mediach społecznościowych.