Jak wpływać grafiką na odbiorcę? – Oczami twórcy

Jak wpływać grafiką na odbiorcę?

Jak wpływać grafiką na odbiorcę? – Oczami twórcy

Jak wpływać grafiką na odbiorcę? – Oczami twórcy 900 600 Agencja SEO/SEM Asano

Dobra grafika jest kluczem dotarcia do klienta. Kupujemy oczyma, stąd graficy i projektanci nie bez powodu prześcigają się w wymyślaniu innowacyjnych metod przykucia uwagi. Szokują, zadziwiają, pokazują znane, nowe albo zupełnie minimalistyczne. Oczywistym jest, że profesjonalnie przygotowane grafiki ze spersonalizowanym przekazem, przyciągają potencjalnych klientów. Jednak to nie wszystko, bo wpływają one na tworzenie interakcji a to przekłada się na rozpoznawalność brandu, tworzy więź klienta z marką, a długoterminowo zwiększa sprzedaż.

Zasady dobrego projektowania

Graficy i projektanci nie bez powodu biorą udział w maratonie kreowania coraz to nowszych i śmielszych koncepcji aby dotrzeć do klienta. Bez względu na branżę jakiej dotyczy przekaz, wszyscy trzymamy się jednej zasady: grafika musi być po prostu dobra! W projektowaniu graficznym każdy element ma znaczenie – kompozycja, kolor, typografia, użyte ilustracje czy fotografie, a nawet ilość pozostawionej wolnej przestrzeni!

Ze wszystkich środków formalnych warto nieco więcej czasu poświęcić kolorystyce. Dlaczego? Ponieważ kolor wpływa na nasze emocje, wywołuje skojarzenia i może ustawić akcenty graficzne w projekcie. Doskonale ujmuje to psychologia kolorów. Jeśli zastosujemy nieodpowiedni kolor, to cały sens przekazu reklamowego może ulec zmianie. Dobór kolorystyki jest szczególnie ważny przy kreacji nowej marki i projektowaniu np. logo firmy.  Doświadczony projektant graficzny powinien wykazać się wiedzą psychologiczną i doradzać klientowi, a następnie wspólnie z nim wybrać kolor, którego przekaz i znaczenie jest spójne z wizerunkiem marki.

Zaskoczenie, szok a może nawiązania do tego co znane?

Dobra grafika to taka, na którą odbiorca zwróci uwagę w gąszczu wielu innych obrazów, a przede wszystkim, którą zapamięta. Na początku procesu projektowania warto wspólnie z klientem określić grupę docelową. Gdy już znamy naszego idealnego klienta tworzymy przekaz, w którym przedstawiamy bliskie mu wartości. Bardzo rozbudowane kampanie marketingowe budują swój wizerunek na ponadczasowych wartościach bliskich nam wszystkim, takich jak rodzina (Allegro, Coca-cola), poczucie własnej wartości (Loreal) czy poczucie bycia sobą (Zelando).

Jak wpływać grafiką na odbiorcę?

Spójność i minimalizm

„Wszys­tko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze.”
– Albert Einstein

W świecie, w którym jesteśmy przeładowani informacjami, obrazami i bodźcami, może się okazać, że najoryginalniejszym ze środków będzie … prostota, spójność i jasność przekazu oraz minimalizm. Doskonale odnajduje się w tym wszystkim hasło „Mniej znaczy więcej”. Czołowi projektanci często wskazują, że projekt nie jest skończony, gdy nie można już nic do niego dodać, ale dopiero wtedy, gdy nic już nie można od niego odjąć! To zasada nazwana „Brzytwą Ockhmana” i warto się nią kierować zawsze, zarówno przy projektowaniu logo, jak np. strony internetowej.

Klient nasz pan?

Dobre projektowanie nie uda się bez zrozumienia branży i potrzeb klienta. Nie ma złych klientów, powszechny jest jednak brak edukacji i komunikacji. Prezes dobrze prosperującej firmy ma prawo nie wiedzieć, czym się różni logo zapisane w formacie jpg od tego w krzywych. Nie potrzebna jest mu również wiedza dotycząca zapisywania dokumentu w CMYKu czy w RGB. Albo informacja, że nie zawsze większe logo znaczy lepszy projekt. Tu zalecam dużą dozę cierpliwości i… rozmowę! Zamiast moralizować, warto wyjaśnić kilka branżowych pojęć, a przy okazji przysłowiowo „wejść w jego buty”, zrobić rozeznanie branży i potrzeb grupy docelowej. O projekcie warto dużo rozmawiać przede wszystkim na początku. Poznanie potrzeb klienta i odzwierciedlenie ich jest kluczowe do stworzenia dobrego i skutecznego przekazu reklamowego. Zdarza się, że np. klient chce aby grafika, wykreowała wizerunek profesjonalnej i rzetelnej firmy. Warto jednak doprecyzować, czym jest dla niego profesjonalizm, czym rzetelność, a czym np. nowoczesność lub prostota. Bardzo pomocne tutaj są Moodboardy czyli tablice skojarzeń, kolorów i inspiracji, które pomogą wyczuć styl i estetykę w jakiej klient się samookreśla.

Kreatywność i siła autorskiego przekazu

Wysokie tempo pracy i terminy na wczoraj to najczęstsze powody, poprzez które w procesie projektowania wpadamy w automatyzm i rutynę. Warto jednak pamiętać, że projektowanie niezależnie od branży i skali projektu, zawsze jest procesem twórczym. Ważny jest warsztat, umiejętności i poznanie jak najszerszego wachlarza środków. Stale są to jednak tylko dostępne narzędzia – wybieramy najoptymalniejsze z nich. Nie zapominajmy jednak o dodaniu czegoś od siebie! Projekt nigdy nie będzie dobry, jeśli zrobimy go na siłę, wbrew własnej stylistyce, nie „czując” w pełni tego co robimy. Co więcej, to właśnie kropla indywidualizmu i nieskrępowana kreatywność sprawią, że powstanie dzieło naprawdę wyjątkowe!

SŁOWO OD AUTORKI – Grafika w agencji marketingowej

Na udany projekt składa się zarówno znajomość branży i zrozumienie potrzeb klienta jak dbałość o aspekty formalne i estetyczne. Grafika aby trafić do odbiorcy musi być przemyślana i spójna z całością identyfikacji wizualnej marki. Kluczowe jest zaciekawienie odbiorcy. Doświadczony projektant nie pozostawia przestrzeni na pomyłki. Pracując w projektach dotyczących budowania marki nie można pozwolić sobie na przypadek. W pracy staram się kierować zasadą, że mniej znaczy więcej. Zawsze staram się edukować. W obrazie wszystko ma znaczenie, kolor, font (nie czcionka!) rozmiary i wielkości, także pozostawione „puste” pole. Tłumaczę dlaczego wybrałam takie kolory, zdjęcie i taki rozmiar logo. Nic nie pozostawiam przypadkowi, bo każdy element ma znaczenie! W każdym projekcie staram się dodać coś od siebie, bo jestem zdania, że to co wypuszczam z rąk określa mnie jako Twórcę.